I en elektriker butik handler det om at være menneskekender

17 September 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Vi siger lige, at du ejer en elektriker-butik af den slags, hvor du kan købe alt fra fatninger, lamper, elektriske sammenslutninger, gevind, stikdåser og så videre, udover at du måske også kan hyre en elektriker til at lave opgaver hjemme hos kunderne.

Men så har man måske mest fokus på det med, at man skaffe de rette varer hjem, har lavet de rette priser på varerne, har et godt inventar; er til at finde på nettet, der er plads til at komme rundt i den fysiske forretning, og indretningen er pæn.

Praktisk talt har man styr på alting – tror man.

For der er et element ved selv salgsdelen, som er svær at læse sig til, analysere på, trække tal ud og vide, hvor man skal lave den rette indsats for at øge omsætningen.

Bevares, nogle ting kan man da lave, som nok giver større omsætning, såsom øget reklame, kampagnetilbud og så videre, men vi skal endnu længere ned og gøre det specifikt og personligt.

Vi taler nemlig om det med, når man skal anspore kunden i ens elektrikerbutik eller ej.

Den slags metoder til at aflæse mennesker er noget, som man bliver nødt til at lære sig via erfaring, da ikke to mennesker er ens, så det kan blive svært at gøre sig klog på, hvordan man overordnet skal gebærde sig.

Man kan læse bøger om menneskelig adfærd og psykologi, men alt det er blot teori og ikke praksis.

For personen er måske gået ind i din butik, men skal du så henvende dig til vedkommende og hjælpe med det samme eller ej?

Folk kan være der af forskellige grunde og være af forskellige opfattelse:

– Nogle vil bare ose.
– Andre leder efter noget specifikt.
– Visse vil have hjælp med samme, andre vil lades alene.
– Personer kan være generte, men ønsker hjælp.
– … og endnu flere eksempler.

Med tiden bliver man bedre til at aflæse ens kunder, men man bliver nødt til at lære den slags.

Her er for resten en god elektriker: http://www.rosborg.dk/

More articles